SAMSKAP-logoen handler om kontraster. Det er kontraster som skaper bevegelse og utvikling. Andøy er flate, langstrakte myrer, men også ville, forrevne fjell. Stille sommerkvelder og ville vinterstormer. Andøy er tradisjonsbaserte næringer, men også teknologibedrifter i verdensklasse. Andøy er naturskapte kontraster. Andøy er meningsbrytninger mellom de som bor her. Der det tenkes likt, tenkes det ikke mye, heter det. I Andøy vil vi at det skal være takhøyde. Andøy er kontraster. Logoen dannes av fonten Helvetica, utviklet av Eduard Hoffmann i 1957. Hans mål var å skape et nøytral skriftsnitt som hadde stor klarhet og bredt bruksområde. Helvetica skulle åpne for alt det nye du kunne tenke deg uten at formen på bokstavene skulle stjele oppmerksomheten. Se på logoen en gang til. Du vil oppdage at budskapet formes av både det som står der og det som mangler. Det sorte på det hvite, men også det stikk motsatte. Vår nye virkelighet og framtidas svar oppstår ofte når du tenker stikk i strid med de tankene som har vært tenkt. A-ene i logoen dannes av bokstavene rundt, men også av en skråstrek og en bakstrek (slash/backslash). Dette deletegnet minner oss om fellesskapet og at i Andøy skal vi skape framtida sammen. Logoen finnes i to farger, hvit og sort. Ingen andre fargekombinasjoner skal benyttes. (Logo kan trykkes i sølv eller gull. Preges, sandblåses eller graveres). Valg av den svarte eller hvite fargen baseres på en vurdering av kontrasten mellom logo og bakgrunn. Målet er å få logoen til å fremstå så tydelig som mulig. Hvit logo benyttes i alle tilfeller der bakgrunnen er mørk, mens svart logo benyttes der bakgrunnen er lys.